14 Kasım 2017

ANKARA'DAKİ EVİNİZ "MİDAS HOTEL ANKARA"

KRALLARA LAYIK BİR KONFOR


Bugünün Polatlı ilçesi, bir zamanlar Frigya’nın başkenti Gordion topraklarıydı. Efsanevi Midas da Frigya’nın kralı... Adını milattan öncesinden alan Midas Hotel, başkentin en işlek noktalarından birinde bulunan konumu, zarif dekoru ve yüksek hizmet standartlarıyla öncelikli tercih sebebi olan bir şehir oteli…

Otelin Genel Koordinatörü ve Yönetim Kurulu üyesi Simay Deniz Özlü ile çok keyifli bir sohbet gerçekleştirdik. Onun sıcaklığı ve güler yüzü, işletmenin her yerine yansımış bana kalırsa…

Bize kendinizi tanıtabilir misiniz? Turizm sektörünün ne kadar zamandır içindesiniz?

Bilkent Üniversitesi Uluslararası İlişkiler mezunuyum. Ardından İsviçre’de Turizm eğitimimi tamamladıktan sonra evlilik sebebiyle Amerika’ya gittiğimde Sosyoloji ve Siyaset Bilimi alanlarında yüksek lisans yaptım ve yaklaşık on senedir aile şirketimiz olan Midas Otelde Yönetim Kurulu üyeliği görevimi sürdürmekteyim. Ayrıca evli, iki çocuk annesiyim.

Midas Hotel ne zaman kuruldu? Bize biraz oteli anlatabilir misiniz? Sizi diğer tesislerden farklı kılan detaylar var mı?

Midas olarak köklü bir şirket olduğumuzu belirtmek isterim. 50 yılı aşkın bir süredir faaliyette olan aile şirketimiz inşaat kökenli olup değerli babam Yüksek İnşaat Mühendisi Mehmet Özlü tarafından Denge İnşaat ismiyle kurulmuştur. Sonrasında Simtur Turizm olarak turizm sektöründe yatırımlar yapmıştır. İlk otelimiz Antalya Side’de MİDAS HOTEL PARK SİDE, daha sonra Ankara’da Tunus Caddesi’nde MİDAS HOTEL ANKARA ve Haymana’da MİDAS HOTEL HAYMANA TERMAL olarak misafirlerimize yaklaşık 17 yıldır hizmet vermekteyiz.

Midas Otellerimizi 5 yıldız kalitesinde hizmet vererek butik anlayışla işletiyoruz. En önemli kriterlerimiz hijyen ve konfor bu iki kriterden ödün vermeden hizmet anlayışımızı sürdürüyoruz. Yükselen turizm trendi termal turizm denince akla ilk gelen şehir Ankara'da, mineral değeri en yüksek olan, hatta Dünya’daki en iyi su olduğu da söylenen Haymana’da misafirlerimizi çok büyük bir keyifle ağırlıyoruz. MİDAS HOTEL HAYMANA olarak hemşirelerimiz, doktorlarımız ve beden eğitimi uzmanlarımızla birlikte fizik tedavi alanında, çeşitli jimnastik hareketleri, sağlıklı beslenme, doğal yaşam, zihinsel rahatlama ve tabiî ki masaj ile komple sağlıklı yaşam paketi sunuyoruz. Ayrıca kişiye özel hazırladığımız bu paketlerimizi Haymana'da bırakmıyoruz, Ankara’da MİDAS HOTEL ANKARA’da yeni açılan ZER SPA & YOGA merkezimizde Uzakdoğu’lu masözlerimizle devam ettiriyoruz. Aslında Ankara’da yeşil yıldız sertifikasına sahip, TEMA gönüllüsü, çevreci ve önleyici sağlık felsefesini benimseyen nadir otellerden olduğumuzu iddia ediyoruz.

Kurumsallaşma ve kalite standartları adına büyük gelişmeler sağladık. Üç otel olunca aynı kalitede hizmet vermek için standartlarımızı geliştirdik. Yeni satış stratejileri oluşturup, misafir profilimizi genişlettik. Ayrıca Yeşil Yıldız ve İSO 14001 Kalite Belgesi aldık. Her geçen gün teknoloji ve değişimi yakalamak adına eğilimleri takip edip, otellerimize yenilikler ve tadilatlar yapıyoruz. 2015 yılında Midas Hotel Ankara’ya tatlı ve tavuk yemekleriyle meşhur Zeynel Restoran’ı açtık. Ayrıca yine Ankara’da 2017 yılında sauna, hamam, jakuzi, ozon sauna, masaj ve sağlık hizmetleri sunduğumuz ZER SPA merkezini ekledik. Şimdi de düğün ve banket hizmeti verdiğimiz şehir manzaralı çatı katındaki ROOF ROSA salonumuzda 250 kişiye kadar daha nitelikli toplantı ve kongre hizmeti vermek için alt yapı çalışmalarımızı bitirdik. Önümüzdeki sezon banketlere ilaveten gün ışığı alan manzaralı toplantı salonumuzla ismimiz sıkça duyulacak.

Yenilikleri sürekli takip etmemiz, kendimizi sürekli yenilememiz, ekip çalışmasına önem vermemiz, misafir odaklı çalışmamız, sosyal sorumluluklar ve doğal yaşama karşı bilinçli olmamız bizi diğerlerinden ayırmaktadır.

Siz başka bir otele gittiğinizde ilk anda gözünüze neler çarpar?

Mesleki olarak bir otele gittiğimde ilk olarak farklı çalışmalara bakarım. Bizim uygulamadıklarımızın dışındaki hizmetler hemen ilgimi çeker ve bunların kullanılabilirliğini, avantajlarını tartarım. Bu anlamda standardın dışında, farklı hizmetlerle çalışan işletmeleri görmeyi tercih ederim. Ayrıca doğayla iç içe olabileceğim yerlerde olmak beni mutlu eder. Gelecekte de doğa içinde yer alan, doğal ürünlerle doğal yaşamı öne çıkaran işletmelerin çok talep göreceğini düşünüyorum.

Ankara’nın öne çıkan turizm değerler sizce neler?

Gordion Midas Tümülüsü
Ankara’da tarih, kültür ve sağlık turizmi öne çıkarılmalıdır. Hamamönü, Hacı Bayram Camii, Ankara Kalesi, Roma Duvarı, Agustus Tapınağı, Roma Hamamları, Höyükler, Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Etnoğrafya Müzesi, Cumhuriyet Müzesi, Gordion Müzesi ve Haymana’daki Gavurkale Ankara’da görülmesi gereken yerlerdir. Ayrıca hastaneler, sağlık hizmetleri ve termal turizm merkezi olması açısından sağlık turizmi için elverişlidir. Bunun dışında Ankara’da kongre turizmine ağırlık verilmelidir. 

Ankara’ya ziyaretçi çekmek için önerileriniz neler olur? Ankara turizm konusunda tam anlamıyla kendini gösteremedi. Nerede eksik yapıldı sizce?

Ankara’nın tarih, kültür, kaplıca ve sağlık turizminin yanı sıra kongre turizminde gelişim göstermesi gerekir. Havalimanı, otelleri, hizmet sektörü ve diğer alt yapı sistemleri ile başkent olarak kongre turizmi için gereken yapıya sahiptir. Ankara kongre fuar alanı tamamlandığında ve Ankara’nın yeterli tanıtımı yapıldığında diğer illerin önüne geçeceğine inanıyorum. Bu konuda gereken işbirliği sağlanırsa Ankara’nın gelişimi hızla gerçekleşecektir.

Bu yıl 2. si düzenlenen Travel Expo’yu genel anlamda nasıl değerlendiriyorsunuz?

Her geçen yıl gelişerek daha çok ilgi çekmeye başladı. Destek olunduğu takdirde Ankara’nın tanıtımı için faydalı olacağına inanıyorum. Ankara’nın potansiyeli ve turizm alanında yapabileceklerinin anlatılması için gerekli. Umarım amacına ulaşır.

Sektörde en çok sıkıntı yaşadığınız konular neler?


Turizmin en zor tarafı 7/24 canlı olmasıdır. Siz uyurken bile hizmet vermeye devam eder. Ayrıca hizmet sektörü hem çalışan hem misafir anlamında insan odaklı olduğu için değişkenliği çok, kontrol edilebilirliği zordur. Bu noktada insan ilişkileri, güven ve kontrol mekanizmaları en önemli etkenlerdir. Ayrıca Ankara’nın turizm potansiyelinin düşük olması fiyat dengelerini bozmakta ve sektöre zarar vermektedir. Ankara’da turizmin geliştirilmesi konusunda çalışmaların artması gerekmektedir.

ATİD üyesisiniz. Derneğin  faaliyetlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Öncelikle Anadolu Turizm İşletmeleri Derneğinin Başkan Yardımcısı olmaktan oldukça memnunum. Amacımız Ankara, Anadolu ve de Türkiye turizmini canlandırmak, bunun için sektördeki temsilcilerle bir araya gelmek ve güç birliği yapmak. Bunu da büyük ölçüde gittikçe büyüyüp güçlenerek ve hızlanarak başardığımızı düşünüyorum. Anadolu ve Ankara’nın belli başlı büyük otelleri ATİD çatısı altında ve bu büyük iş birliği bize birçok kapıyı açıyor ve birçok avantaj sağlıyor. Hepimiz biliyoruz ki, birlikten kuvvet doğar. Dernek olarak amacımız büyük bir potansiyele sahip Ankara ve Anadolu turizmini hak ettiği noktaya getirmektir.

Turizm öğrencilerine ve sektöre yeni adım atanlara kariyer ve iş hayatı konusunda ne gibi tavsiyeleriniz olur?

Turizmle ilgilenmek isteyenlerin iletişim becerilerinin mutlaka gelişmiş olması gerekir. Farklı koşullara hızlı adapte olabilmek, misafirlere ve olaylara karşı anlayışlı, serinkanlı olmak esastır. Bunun dışında alanındaki gelişmeleri sürekli takip etmek, ekip çalışmasına uyumlu olmak ve geniş bir çevreye sahip olmak faydalı olacaktır. 

Kavaklıdere Mh., Tunus Caddesi No:20, 06680 Ankara

Kaynak: Gurme Rakun / Şefika Onur AKATAY

SEN GİDELİ 67 YIL OLDU

Yazın dünyamızın önemli isimlerinden Orhan Veli Kanık, 36 yıllık yaşamına birçok başarılı iş ve eser sığdırdı. Özellikle tek tür şiirden kaçarak yenilikler denedi. 67 yıl önce bugün, 14 Kasım 1950'de kaybettiğimiz usta şair Orhan Veli, ölüm yıl dönümünde anılıyor. İşte Orhan Veli'nin hayatı ve bazı fotoğrafları...

  • ÇOCUKLUĞU
    Orhan Veli Kanık, 13 Nisan 1914'te Beykoz'a bağlı Yalıköyünde bulunan İshak Ağa Yokuşundaki Çayır Sokağında dünyaya geldi. Çocukluğu Beykoz, Beşiktaş ve Cihangir'de geçti. Mütareke sırasında Akaretler'de bulunan Anafartalar İlkokulunun ana sınıfına devam etti.
  • LİSE YILLARI
    Edebiyata olan merakı ilkokul sıralarında başladı. Bu dönemde "Çocuk Dünyası" isimli dergide bir hikâyesi basıldı. Ortaokulun yedinci sınıfındayken Oktay Rifat ile tanıştı. Birkaç yıl sonra ise bir müsamere sırasında halk evinde Melih Cevdet Anday ile arkadaş oldu. Lisenin ilk yılında edebiyat öğretmeni ise Ahmet Hamdi Tanpınar'dı. Lise döneminde arkadaşları Oktay Rıfat ve Melih Cevdet'le birlikte "Sesimiz" isimli bir dergi çıkardı. Şair 1932 yılında, liseden mezun oldu.
  • NERELERDE ÇALIŞTI?
    İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinin felsefe bölümüne kaydını yaptırdı. 1933 yılında Edebiyat Fakültesi Talebe Cemiyeti başkanı seçildi. 1935 yılına kadar devam ettiği üniversiteyi bitirmeden okuldan ayrıldı. Üniversiteye giderken bir yandan sürdürdüğü Galatasaray Lisesindeki öğretmen yardımcılığı görevine, okuldan ayrıldıktan sonra bir sene daha devam etti. Kanık, daha sonra, Ankara'ya giderek PTT Umum Müdürlüğü, Telgraf İşleri Reisliği, Milletlerarası Nizamlar bürosuna girdi.
  • 36 YILLIK YAŞAM BİRÇOK ESER
    Melih Cevdet ve Oktay Rifat ile birlikte yenilikçi 'Garip' akımının kurucusu olan Kanık, 36 yıllık yaşamına şiirlerinin yanı sıra hikaye, deneme, makale ve çeviri alanında birçok eser sığdırdı. Yeni bir zevk ortaya çıkarabilmek için eski olan her şeyden uzak duran Orhan Veli, ele aldığı konular, bahsettiği kişiler ve kullandığı sözcüklerle kendine yeni alanlar oluşturdu. Bu akım özellikle 1940-1950 yılları arasında Cumhuriyet dönemi şiirinde büyük etki bıraktı.
  • YENİ BİR AKIM
    1941 yılının Mayıs ayında Garip seçkisi yayınlandı. Bu kitapta şairin yirmi dört şiirinin yanı sıra Melih Cevdet'in on altı, Oktay Rifat'ın ise yirmi bir şiiri yer aldı. Kitabın içindeki şiirler kadar ses getiren önsözünü ise Orhan Veli yazdı. Bu kitap sonradan 'Birinci Yeni' olarak da anılacak Garip akımının başlangıcı oldu.
  • 'TEK TÜR' ŞİİR YAZMAKTAN KAÇTI
    Garip döneminde yazdığı şiirleriyle öne çıksa da Orhan Veli "tek tür" şiirler yazmaktan kaçınmıştı. Durmadan arayan, kendini yenileyen, kısa yaşamı boyunca uzun bir şiir serüveni yaşayan Kanık'ın edebiyat hayatı farklı aşamalardan oluşmaktaydı. Oktay Rifat bu durumu "Orhan Fransız şairlerinin birkaç nesillik şiir macerasını kısacık ömründe yaşadı. Türk şiiri onun kalemi sayesinde Avrupa şiiriyle atbaşı geldi." ve "Birkaç neslin belki arka arkaya başarabileceği bir değişmeyi o birkaç yılın içinde tamamladı." sözleriyle açıkladı.
  • 1950 YILINDA VEFAT ETTİ
    Orhan Veli, 10 Kasım'da bir haftalığına geldiği Ankara'da belediyenin kazdığı bir çukura düştü ve başından hafifçe yaralandı. İki gün sonra İstanbul'a döndü. 14 Kasım günü bir arkadaşının evinde öğle yemeği yerken fenalık geçiren şair hastaneye kaldırıldı. Beyinde damar çatlaması yüzünden başlayan rahatsızlığın sebebi doktor tarafından anlaşılamadı ve Kanık'a alkol zehirlenmesi teşhisiyle tedavi uygulandı ancak beyin kanaması geçirdiği sonradan anlaşıldı. Aynı akşam sekizde komaya giren şair 1950 yılında gece 23.20'de Cerrahpaşa Hastanesinde hayata veda etti. 
  • SON TÜRKÜ
  • Kaybolmak üzre suya düşen bilezik;
    Bak, bütün kırışıklar silindi sudan.
    Son saatimde mi uyandım uykudan,
    Neden boş geçen yıllardan içim ezik?

    Durdu beni ölüme götüren kervan.
    Eski bir şarkı söyleniyor rüzgarda.
    Duydum ki sevmeyi bilen dudaklarda
    Benim ilahilerim hala okunan.

    Sevgilim...... Ellerime dokunaraktan..
    Beni çağıran bir eda var sesinde.
    Bu muydu insanlara son nefesinde
    Görüneceğinden bahsedilen şeytan?

    Sular çekilmiye başladı köklerde
    Isınmaz mı acaba ellerimde kan?
    Ah! Ne olur bütün güneşler batmadan
    Bir türkü daha söyliyeyim bu yerde!
  • ORHAN VELİ KANIK
  • Kaynak: ntv/sanat

12 Kasım 2017

Hawking: DÜNYA ALEV TOPUNA DÖNECEK

İnsanoğlunun 2600 yılına kadar yok olabileceği uyarısında bulunan dünyaca ünlü İngiliz fizikçi Stephen Hawking, artan nüfus ve enerji talebinin gezegeni felakete sürükleyeceğini belirterek Dünya’nın alev topu haline gelebileceğini kaydetti. 
Çin’in başkenti Pekin’deki Tencent WE Zirvesi’ne video konferans yoluyla bağlanan Hawking, insanların faciadan kurtulmak için hayata uygun başka bir gezegen bulması gerektiğini söyledi.
Hawking, dünyalıların varlığını milyon yıl daha uzatmak istiyorlarsa daha önce kimsenin gitmediği yerlere korkusuzca gitmesi gerektiğini dile de getirdi.
HAYAT İÇİN EN UYGUN GEZEGEN 
Yatırımcıları, komşu Alpha Centauri Sistemi’ne seyahati öngören Breakthrough Starshot adlı projesine destek vermelerini isteyen Hawking, bu sistemde hayat için uygun gezegenin olabileceğini tahmin ediyor.
Sputnik’in haberine göre dünyaca ünlü fizikçi, Breakthrough Starshot projesinin uzay aracının ışık hızıyla sadece 20 yılda yıldızlara ulaşabileceğini açıkladı. Konferansta konuşma yapan Breakthrough Starshot projesinin mevcut yöneticisi Pete Worden, 21. yüzyılın ikinci yarısında, Alpha Centauri yörüngesindeki hayata uygun gezegenin ilk görüntülerinin alınabileceğini ifade etti.

29 Ekim 2017

Şair NECDET ARSLAN Uluslararası İstanbul Kitap Fuarında..

Şair NECDET ARSLAN 5 - 8 - 10 Kasım 2017 tarihlerinde şiir dostlarıyla buluşarak fuar katılımcılarına kitaplarını imzalayacak..

Her yıl yarım milyon ziyaretçiye ulaşan Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı, 04-12 Kasım 2017 tarihleri arasında okurları, yurt içi ve yurt dışından pek çok değerli yazarla buluşturacak. 

"Taşra Akşamlarından", "Bir Gün Ansızın" ve "Susmalar" adlı şiir kitaplarıyla yazın dünyasında kısa sürede sesini duyuran Şair Necdet Arslan büyük kentlerdeki kitap fuarlarının yapıtların tanıtılmasının yanı sıra yeni dostlukların oluşturulması açısından da önemli bulduğunu belirtti. 
5 - 8 - 10 Kasım 2017,  saat:12.00-16.00 arası Tilki Kitap Standında  kitaplarını imzalamaya hazırlanan Necdet Arslan Türkiye'nin dört bir köşesinden fuara katılan yazar dostlarıyla da birlikte olacak.  


36. ULUSLARARASI KİTAP FUARI
TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi
Beylikdüzü - İSTANBUL

27 Ekim 2017

KYOTO: Japonya'nın Kültür Başkenti

Bu yazımı Japonya'ya 1000 yıl başkentlik yapmış ve bunun avantajlarını da en iyi şekilde kullanmış olan KYOTO'ya ayırdım. 

Osaka ve Tokyo gibi büyük şehirler ile kıyaslandığında 1,5 milyon nüfusu ile çok küçük kalan bu şehir, Japonya'da gezdiğim şehirler arasında Japon gelenek ve görenekleri ile kültürünü en iyi yansıtan bir şehir görünümünde. 

Kyoto'da tapınakları, pagodaları, alışılmışın dışındaki görünümleri ile Zen bahçelerini ve geyşalarını görebilirsiniz. Kyoto, Japonya'nın bir kültür başkenti. Japonya'nın geleneksel ulusal kimliğini tanımak için Kyoto son derece önemli bir yere sahip ve turistlerin de vaz geçemedikleri bir cazibe merkezi. Aynı zamanda Japonların da Kyoto'ya olan ilgileri son derece yüksek. 1500 den fazla Budist tapınağı, 200 Şinto tapınağı, sayısız müze ve muhteşem imparatorluk sarayı ile Japonya'da bir gezgin için görülmeden gidilemeyecek bir şehir. 

Ayrıca dünyada en iyi korunmuş şehirlerden birisi görünümde Kyoto. 11 yüzyıl boyunca savaşlarla, yangınlarla ve depremlerle harap olsa da; 2. Dünya Savaşı'nın diğer Japon şehirlerine verdiği yıkıcı etkisinden korunmayı başarmış olması, onun günümüze kadar bozulmadan gelmesinin en büyük nedeni. Şehir, 1994 yılından beri, UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi ne dahil edilmiştir. 

Kyoto'da kimonosunu giyerek dolaşan rengarenk kadınlı erkekli Japonları görmek mümkün. Bunun en eğlenceli tarafı da onların fotoğraflarını çekmek. Son derece istekli ve neşeli oluyorlar. Hele beraber, grup fotoğrafları çekilmekten büyük keyif alıyorlar. Bunu hiç kaçırmayın, fotoğraf makinenizi göstererek fotoğraf çekmek istediğinizi dile getirin. Cevapları gülerek evet olacaktır. Kimonolu insanların bu kadar çok olmasının sebebini sorduğumuzda, yerel yönetimlerin bunu teşvik ettikleri ve kimonosunu giyip gezenlere küçümsenmeyecek avantajlar sağladıkları cevabını aldık. Bu güzel ve renkli görüntüler veren projenin kültür zengini olan şehre olumlu katkılarını görmemek mümkün değil. Şimdi Kyoto'da bulunan muhteşem kültür hazinelerinden gördüklerimi sizlere aktarmaya çalışacağım. 

KIYOMIZU TAPINAĞI 

İlk olarak sizlere Kiyomizu tapınağını aktarmaya çalışacağım. Bu tapınak yalnızca Kyoto'nun en ünlü eseri değil, Japonya nın da en güzel ve değerli anıt eseri. 

Tapınağa kadar araçlarla çıkılmıyor. Araçtan indikten sonra yaklaşık 200 metrelik bir yolu yürüyerek kat ederek tapınağın giriş kapısına ulaşılıyor. Önemli değil, çünkü yolun iki tarafında bulunan hatıra eşyalar satan Kyoto'ya özgü geleneksel Japon evleri görülmeye değer. Sattıkları hatıra eşyaları da kaliteli. Renkli görüntüleri gidişte de dönüşte de geziye renk katıyorlar. 



Tapınağa önünde iki taraflı aslanların bulunduğu merdivenleri tırmanarak giriş kapısından giriliyor. Bu kapının arkasında bulunan üç katlı pagodanın muhteşem görünüşü insanlar üzerinde son derece etkili bir hava yaratıyor. Bu pagodayı sağınıza alarak yapacağınız kısa bir yürüyüşten sonra Kiyomizu Budist tapınağının ana binasına ulaşılıyor. 



Tapınak kompleksinin içerisinde bulunan şelale tapınağa isim kaynağı olmuştur. Kiyumizu, temiz saf su anlamına gelmektedir. Bu bina, gerçekten son derece ilginç. Çünkü tamamen bir uçurum kenarına kurulmuş ve uçuruma doğru uzanan bir teras yapılmış. Terası ahşap desteklerle inşa etmişler. Bu destekler yapıldığından itibaren asırlardır zamana meydan okurcasına ayakta kalmışlar. Öyle ki yapıların inşasında hiç madeni çivi kullanılmamış. Tapınağın 778 yılında inşa edilmiş olduğu göz önüne alındığında geçen zaman çok uzun bir süre. 

Terastan Kyoto'nun kuşbakışı manzarası çok güzel. Ana binada aileleri ya da yalnız başına gelen Japon Budistlerin Buda önünde yaptıkları dini ritüellerini seyretmek doyumsuz ve duygulu bir manzara. Özellikle küçük çocukların ebeveynlerinin yardımı ile madeni büyük tası çalmaya çalışmaları göze son derece güzel görüntüler veriyor. Bu ayinleri seyrederken uzun bir süre geçirdim. 

Tapınak bir orman içerisinde inşa edildiğinden tamamen ağaçlarla çevrili. Bu huzur veren ortamda sessizliğin ne kadar keyif verici olduğunun da farkına varılıyor. Toprak yolda ilerlendiğinde tapınak tam karşımıza geliyor ve etkileyici bir görüntü veriyor. Gerçekten de 139 adet ahşap direkler üzerinde ve tam bir uçurumun kenarında olması bu tapınağın dikkat çeken en önemli özelliği. Görkemli görünüşü yanında şehirle beraber orta çıkan görüntüsü de, hoş bir manzara. Bu manzaranın fotoğraflarını Japonya yı anlatan her belgede görmek mümkün. Japonya nın bir başka ünlü sembolü. 

Tapınağın popüleritesini attıran diğer bir özelliği de yalnızca bu tapınağa has olan bir inanıştır. Bir rivayete göre bu terastan, yani 13 metre yükseklikten atlayarak hayatta kalan kişinin dileğinin mutlaka gerçekleşeceğine inanılırmış. Japonlar, gözü pek insanlar, 2. Dünya Savaşın daki Kamikaze uçaklarını unutmamışsınızdır sanırım. Edo döneminde 234 atlayış kaydedilmiş ve bunların % 85.4 ü hayatta kalmış. Dilekleri gerçek oldu mu bilinmez ama buna inanıp atlayan da az değil. Günümüzde bu gelenek yasaklanmıştır. 
Tapınak bölgesinde 15 adet bina bulunmakta. Bunlardan bir kısmı, örneğin Jishu aşk tanrısına adanmış tapınak gibi 15 ve 17. yüzyıllardan kalma yapılar. 
Tapınak içerisinde üç değişik yerden akan Otowa Şelalesi dedikleri küçük bir şelale de var Budistler sıraya girip uzun çubuklar üzerine takılı kaplarla bu sudan içiyorlar. Bu akan suların birinden içince iyi dileklerin kabul edileceğine, diğerinden içince sağlıklı bir hayat ve sonuncusundan içince uzun bir ömrün olacağına; ancak üçü birden içildiğinde kötülüğün çağırılacağına inanılıyor. 
Etrafta farklı bir tanrıya adanmış küçük tapınaklar da var. Örneğin evliliğin iyi gitmesi için yapılmış olan bir tapınakta tanrıya armağan edilmiş taştan yapılmış bir çok bebek heykeli yer alıyor. 

ALTIN KÖŞK TAPINAĞI, KINKAKUJI 

“Taşrada çalışan Budist bir rahip olarak babam, sınırlı kelime dağarcığı ile bana bu dünyada hiçbir şeyin Kinkakuji kadar güzel olmadığını söylerdi…'' Ünlü Japon yazar Yukio Mishima, “The Temple of the Gold Pavilion'' isimli kitabında tapınağı bu sözlerle anlatıyor. 

Japonya'nın Kyoto Eyaletinin Kyoto Şehrindeki, altın varaklarla kaplı bu Budist Tapınağı, mimarisi ve kusursuz bahçe düzenleme sanatı ile Japon sanatının en güzel örneklerinden birisini temsil ediyor. Adeta Japonya'nın sembolü olmuş bir tapınak. 
Altın kaplama olan bu tapınağın güneş ışıklarında parlayışını ve göle vuran yansımalarını seyretmek insana ayrı bir keyif veriyor. Bu tapınağa değer katan diğer bir unsur da, Japonya'nın kendine özgü geleneksel bahçesi. Japon bahçeleri, doğa güzelliklerinin insanoğlu tarafından en güzel bir şekilde kısıtlı bir alana sığdırılmış sanat eserleri. Ufak göletler, bunlar üzerindeki ufak adalar ve bunları birbirine bağlayan dekoratif köprüler, bahçelerin vazgeçilemezleri. İkebana sanatı ağaçlarına bakarken ve şelalelerin seslerini dinlerken zamanın akıp gitmesine hiç aldırmayın. Zaman burada hayatta olduğu gibi süratle akıp gitmiyor. Yavaşlıyor. Yaşamınız içerisinde zamanın yavaşladığı anı yakaladığınız dünyadaki ender yerlerden birisi burası. Yavaşlayarak akıp giden zaman, insana da huzur veriyor. Bu da, kısa da olsa her şeyden uzaklaşmanın en güzel yolu. 
Bina, 14. yüzyılda Şogun Yoşimitşu Aşikaga tarafından olgunluk yaşı 38'i doldurması nedeni ile köşk olarak inşa edilmiş ve daha sonra da tapınağa dönüştürülmüştür. 

1950 yılında fanatik bir rahip tarafından yakılan Kinkakuji tapınağı, 1955 yılında orijinaline uygun olarak tekrar inşa edilmiştir. 

1994 yılında son derece etkileyici bahçesi ile birlikte hak ettiği değer göz önüne alınarak önemli kültür varlığı olarak UNESCO Dünya Mirası Listesi ne alınmıştır. 
Bugün tarihi değeri, etkileyici parıldayan ve göz kamaştıran güzelliği ve muhteşem, huzur veren bahçesi ile Japonya nın görülecek önemli yerlerinden birisi konumunda olan Altın Köşk Tapınağı, Japonya da iken gezilecek yerlerin başında bulunuyor. 

NİJO KALESİ 

Nijo Kalesi, 1603 yılında Tokugawa Leyasu'nun ikametgahı olarak 1603 yılında inşa edilmiş. 1994 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesinde yer almayı hak eden bu kale, Japon Feodal döneminden günümüze ulaşan en önemli eser olma özelliğini korumaktadır. Kale, ana savunma (Honmaru), ikinci savunma (Ninomaru) ve bunlar arasındaki bahçeler olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. 

Etrafı surlar ve su dolu hendeklerle çevrili bu kalenin Ninomaru bölümüne giriş Çin Stili büyük bir kapı olan Karamon Kapısından yapılıyor. Ahşaptan yapılış oldukça yüksek ve görkemli bu kapının üzerindeki altın kaplamalı işlemeler göz alıcı. Ancak ziyarete yalnızca Ninomaru bölümü açık olduğundan burasını gezilebiliyor. Honmaru bölümü ancak belli zamanlarda ziyarete açık. Ninomaru Sarayı Şogunun Kyoto yu ziyaret ettiği zamanlarda kullandığı bölümlere ve çalışma ofislerine ev sahipliği yapıyor. O dönemdeki Şogunların çalışma ve yaşamları hakkında bilgi sahibi oluyoruz. 

Ninomaru yapıları birbirinden ayrı olarak inşa edilmişler. Ağaçtan yapılmış koridorları gezerken koridora döşenmiş parkelerin ayak basıldığında oynamalarından dolayı çok hoş bir ses çıkarmaları dikkat çekici. Bu sesin bülbül sesi olduğunu söylediler, ama bana biraz abartılı geldi. Ancak çıkan ses insanı sinir eden gıcırdama sesi değil. İnsan yaratıcılığının ve sanatının ne seviyeye gelebileceğinin güzel örneklerinden birisini daha görmek ne kadar da güzel. Biz gezenleri hem hayrete düşürüyor ve hem de eğlendiriyor. Bana kalırsa yaklaşan insan sesinin algılanmasını kolaylaştırmak için yapılmış bir güvenlik tedbiri. 

Sarayın bahçesi, içerisinde bulunan göletleri, birbirinden farklı ve güzel ağaçları ile son derece güzel ve insanın dinlendiren bir tasarıma sahip. Özelikle bahçeyi gezerken aldığım keyif anlatılamaz. 

RYOANJİ TAPINAĞI 

Kyoto nun kuzeybatısındaki Ryoanji tapınağı, Zen Budacı tapınaklar içerisinde en ünlüsü. Zen felsefesinin sadeliği ön plana çıkaran anlayışı tapınak içerisinde hemen dikkati çekiyor. Bu sadelikte on binlerce beyaz çakıl taşının yere döşenmesi ve araya on beş tane etrafına yosunlar döşenmiş küçük kayalar konulması ile tasarımlanmış bahçesi, ziyaretçilerin hemen dikkatini çeken tapınağın özelliği. 

Bunun ne manaya geldiği konusunda bir bilgi yok. Bu nedenle de her türlü fikir yürütme serbestisine sahipsiniz. Ya bulutlar arasından yükselen dağ tepeleri ya da denizde yükselen adacıklar. Tamamen size kalmış bahçeye bakınca ilk aklınıza ne geliyorsa odur. 

Tapınak günümüzde müze olarak hizmet veriyor. Yerlere, kamıştan örülmüş tatami denilen büyük yaygılar serilmiş. Tüm yaşam bunların üzerinde.


JAPON MUTFAĞI 

Sokaklarda da sigara içmenin yasak olduğu Japonya da kafe ve restoran gibi yerlerde sigara içmek, serbest ama sigara içmeyenler hiç tasalanmasın o kadar güzel havalandırma sistemleri var ki hiç anlamıyorsunuz bile. 

Japon mutfağı pirinç ve deniz ürünleri üzerine kurulmuş bir mutfak. Bunun yanında birçok çeşitli ve bizim ağız tadımıza uygu lezzetleri var. Hiç aç kalmazsınız. Restoranlar, yiyeceklerini canlı olarak restoran dışında bir camekanda sergiliyor. Restorana girmeden yiyecekleri pişmiş halde görüyor ve karar veriyorsunuz. Son derece güzel bir yöntem. Ben bunu çok kullandım. Hiç de pişman olmadım. Çünkü gelecek yemeği biliyordum ve sürprizle karşılaşmıyordum. Masanıza oturduğunuzda bir bardak buzlu su ve elinizi silmeniz için ıslak mendil veriliyor. Hijyene son derece önem verdiklerinden gönül rahatlığı ile yemeklerinizi yiyebilirsiniz. 
Japon mutfağı denince akla ilk gelen tartışmasız “Sushi '' . Çiğ deniz ürünleri ve pirinçten yapılan bu yemek dünyada son derece ünlü olmuş bir Japon lezzeti. Ben Sushi yemem derseniz aşağıda belirtiğim yiyeceklerden bir ya da bir kaçı sizin damak tadınıza muhakkak uyacaktır. 
Pirinç ve içine konan farklı malzemelerin deniz yosunu ile sarılıp, dilimlere ayrılmış hali olan “Maki '' farklı diğer bir lezzet. 
“Tempura'' benim Japonya da en favori yemeğim. Nereye gidersem gideyim, ne sipariş edersem edeyim yanında muhakkak Tempura olacak. Tempura gerçekte çok hafif bir kızartma tekniği. Büyük karides, mevsim balıkları ve sebzelerin yumurta, su ve unlu karışıma bulandıktan sonra kızgın yağda kızartılmasıyla hazırlanıyor .Karidesten olanından şaşmayın. Bence en beğenerek yiyeceğiniz ve bağımlısı olacağınız son derece lezzetli yemek çeşidi. 
Pirinç kümesinin üzerine deniz ürünü koyduğunuzda adı “Nigiri '' oluyor. Ben karides ve somonlusunu beğendim. 
Japonların en enteresan yiyeceği, “Fugu'' balığından yapılan yemek çeşidi. Gerçekte zehirli bir balık. Yanlış pişirildiğinde insanlara ciddi zararlar verebilir. Fugu balığının şefi olabilmek, altı sene eğitimi gerektiriyor. 
Tam bir kendin pişir, kendin ye tarzı olan “Şabu Şabu'' hem eğlenceli ve hem de lezzetli. Çin ve Vietnam da örneklerini gördüğümüz bir pişirme tekniği. Çok ince dilimlenmiş etleri, içerisinde farklı sebzelerin olduğu kaynayan suya batırıp çok az bekletiyorsunuz ve haşlanan eti, yanında gelen soya sosu gibi farklı soslarla beraber yiyorsunuz. 
Ben artık Sushi yemem derseniz, “Basashi'' deneyin. Belki beğenirsiniz. Çiğ at eti. Size kalmış. 
Sabah, öğlen ve akşam yemeklerinde yan yemek olarak “Miso çorbası '' gelir. Miso, ezilmiş soya fasulyesi macununun sıcak su ile karıştırılması ile hazırlanıyor. 
Çeşitli çiğ balıklardan hazırlanan yemeğe, “Sahimi'' adı verilmektedir. Genelde soya sosu ve wasabi karıştırılıp hazırlanan sosa batırılarak yenir. 
“Sukiyaki'', ince kesilmiş etin çeşitli sebzeler, tofu ve pirinç şehriyesi ile bir arada pişirilmesiyle hemen servis masasının üzerinde hazırlanır. 
“Kaiseki Ryori '', Japon mutfağının en zarif damak tatlarından birisi kabul edilir. Yemekler genelde, sebze ve balık ile yapılır. Çeşnilerin temelini deniz yosunu ve mantarlar oluşturur ve en önemli özelliği tatlarının sadeliğidir. 
“Soba'' ve “Udon'', Japon eriştesinin iki çeşididir. Soba karabuğday unundan, Udon ise buğday unundan yapılır. Genellikle çorba içinde ya da sosa batırılmış olarak servisi yapılan soba ve udonun bunların dışında birbirinden leziz yüzlerce farklı sunum şekli mevcuttur. 
İçki denince akla Japon sakesi, yani pirinç şarabı geliyor. Pirinç ve su ile mayalanan sake, eski zamanlardan beri Japonların geleneksel alkollü içeceği olmuştur. Sıcak içilebildiği için, “hisleri'' daha çabuk açığa vurur ve kış aylarında insanın içini ısıtır. Soğuk içildiğinde ise, iyi bir sakenin tadı iyi kalitede bir şarabınkine çok benzer. 
Afiyet olsun.

Yazı ve Fotoğraf: OLAY SALCAN / Leyleğin Güncesi

EFES ANTİK KENTİNE 1620 BETON KAZIK


UNESCO Dünya Mirası listesindeki Efes antik kentini denizden yatla gezebilmek için kanal yapılacak…




Yusuf Yavuz - Gazeteci Yazar 
Türkiye'nin en önemli antik kentlerinden biri olan Efes'te DSİ tarafından yapılması planlanan antik kanal projesiyle 8 bin yıllık geçmişe sahip olan tarihi kente denizden ulaşılması hedefleniyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı sulak alan ve doğal sit alanında uygulanacak projeyle ilgili ÇED Gerekli Değildir kararı verdi. Kanal projesi için 19 Ekim de yapılan ihaleye 53 firma katıldı. 
Pamucak sahilinden Efes antik kentine yatlarla girilebilmesine olanak sağlayacak kanal için doğal sit alanına 1.620 adet beton kazık çakılacak. Projenin doğaya bir zarar vermeyeceğini savunan Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, “Başbakanımız Binali Yıldırım'ın ‘35 İzmir Projesi nin en prestijlilerinden olan Efes Antik Kanal Projesi ile antik kenti tam 2 bin 500 yıl sonra yeniden denizle buluşturacağız '' dedi. 


EFES'E KANAL YAPMAK İÇİN İNŞAAT FİRMALARI BİRBİRİYLE YARIŞTI
İzmir'in Selçuk ilçesinde bulunan dünyaca ünlü Efes antik kentine denizden yatlarla ulaşılması için kanal yapılacak. Orman ve Su İşleri Bakanlığı bünyesindeki DSİ tarafından yapılacak olan Efes Antik Kanal Projesiyle ilgili ihale 19 Ekim de gerçekleştirildi. İhaleye 53 firmanın katıldığı öğrenilirken, yapılacak değerlendirmenin ardından kazanan firma önümüzdeki günlerde açıklanacak. 


SİT ALANINDA YAPILACAK KANAL İÇİN ÇED E GEREK DUYULMADI 

‘Efes Antik Kanalı ve Denize Çıkış Yapısı Projesi Dip Taraması ve Dere Islahı adıyla hazırlanan projeye, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 22 Eylül tarihinde ‘ÇED Gerekli Değildir kararı verdi. Büyük projelerin çevreye olan etkilerinin azaltılmasını sağlayan ÇED sürecinin dışında değerlendirilen projenin uygulanacağı alan ise hem doğal sit alanı hem de Küçük Menderes Sulak Alanı içerisinde bulunuyor. Kanal projesinin 2015 yılında UNESCO Dünya Mirası listesine kabul edilen Efes'in bu niteliğini etkileyip etkilemeyeceği ise şimdilik bilinmiyor. 

BAKANLIK: PROJE EFES'İN ÜNÜNE ÜN KATACAK
Antik kente denizin götürüleceğini belirten Orman ve Su İşleri Bakanlığı, proje ile Efes limanından 2.500 yıl içinde yaklaşık 9 kilometre çekilen denizin yeniden antik kentle buluşturulacağını açıkladı. Bakanlık açıklamasında, “UNESCO Dünya Mirası listesinde de yer alan Efes Antik Kentinin ününe ün katacak projenin ilk etabını, 6.130 metre uzunluğundaki kanalın girişindeki 600 metrelik bölüm ile yat limanı kapsıyor. Projenin ilk etabının planlamalara göre bir yıl içinde tamamlanması hedefleniyor '' ifadelerine yer verildi. 

YATLAR EFES'E GİREBİLSİN DİYE 600 METRELİK KANAL YAPILACAK 

Projenin tarihi dokuya zarar vermeden büyük bir titizlikle yürüyeceğini savunan Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu ise “İki etaplı projenin ilk etabında yatların girişini sağlamak için Pamucak sahiline 600 metre uzunluğunda 30 metre genişliğinde giriş kanalı yapılacak. Teknelere kısa süreli park imkânı sağlayan yat limanın boyu 250, eni ise 100 metre genişlikte olacak '' dedi. 

SİT ALANINA 1620 ADET BETON KAZIK ÇAKILACAK 

İlk etap için tabii sit alanı olan bölgeye 1.620 adet kazık çakılacağını dile getiren Bakan Eroğlu, “Giriş kanalının duvarları tarihi dokuya uygun şekilde yöresel dikdörtgen kesme taş bloklarla kaplanacak. Başbakanımız Binali Yıldırım ın ‘35 İzmir Projesinin en prestijlilerinden olan Efes Antik Kanal Projesi ile antik kenti tam 2.500 yıl sonra yeniden denizle buluşturacağız '' diye konuştu. 



TOPLAM 30 BİN METREKÜP BETON KULLANILACAK 

Efes antik kentini denizle buluşturmayı amaçlayan ve tam adı ‘Efes Antik Kanalı ve Denize Çıkış Yapısı Projesi Dip Taraması ve Dere Islahı olan projenin maliyetinin yaklaşık 30 milyon TL olacağı belirtiliyor. Toplam 34 dekarlık alanı kapsayan çalışmalar için hazırlanan proje kapsamında toplam 30 bin 697 m3 beton kullanılacak. 

MİLLİ PARKLAR VE KORUMA KURULU PROJEYİ UYGUN BULDU 

Sulak alan niteliğindeki Küçük Menderes Deltası içerisinde yapılacak olan proje için görüşü sorulan Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü (DKMP), proje alanının tescilli bir sulak alan olmaması, ilgili Kurumlardan gerekli izinler alınarak, dere yatağında bulunan mendereslerin bozulmaması, tarama ve temizlik çalışmalarının üreme dönemi olan Nisan ve Mayıs aylarında yapılmaması kaydıyla uygun görüş verdi. Doğal Sit Alanı niteliğindeki alanda kanal projesinin uygulanabilmesi için görüşüne başvurulan Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Tabiat Varlıklarını Koruma Şube Müdürlüğü ise ıslah çalışmasının prensipte uygun olduğunu ancak projenin etki alanına ilişkin uzmanlara hazırlatılacak ‘Ekolojik Etki Değerlendirme Raporunun komisyona iletilmesine karar verdi. 

PROJEDE BİYOLOG VE HİDROJEOLOG YOK 
Bölgenin doğal peyzajını büyük ölçüde değiştirmesi beklenen kanal projesinde yeterlilik belgesi kapsamında çalıştırılması zorunlu olan personel arasında biyolog, hidrojeolog ve botanik alanlarında uzmanların yer almaması dikkat çekiyor. Makine mühendisi, çevre mühendisi, peyzaj mimarı ve işletmeciden oluşan zorunlu personel listesi, Türkiye nin son zamanlarda doğal alanlarda büyük kayıplara neden olan projelere bakışını da ortaya koyuyor. 




Kaynak: www.turizmhaberleri.com
Yazı: YUSUF YAVUZ

AY'DAKİ MAĞARA 3,5 MİLYAR YAŞINDA

Japon araştırmacılar, Ay’da astronotlar tarafından üs olarak kullanılabilecek 50 kilometre boyunca uzanan bir mağara keşfettiler. Japonya Havacılık ve Uzay Keşif Ajansı (JAXA), keşfedilen büyük yer altı mağarasının gelecekte astronotlar için Ay üssü olarak kullanılabileceğini ümit ettiklerini açıkladı.
3,5 milyar yıl önce lavlardan oluştuğu düşünülen mağaranın gelecekte içinde bir uzay üssü kurulması halinde astronotları güneşin yaydığı radyasyon ve kozmik ışınlardan korunabileceği düşünülüyor.
JAXA‘nın Ay uydusu Kayuga’nın topladığı bilgilere göre, Marius Hills denilen bir grup volkanik kubbeli alanın altında yer alan mağaranın 100 metre genişliğinde olduğu tespit edildi.
Kayuga’nın ilk önce 50 metre çapında ve derinliğinde bir delik tespit ettiğini bildiren ajans, Ay yüzeyindeki radyo dalgaları kullanılarak yapılan araştırmaların onları mağaranın lavdan oluşmuş olduğu sonucuna götürdüğünü açıkladı. Yer altı yapısının batıdan doğuya doğru uzandığını gösteren verileri inceleyen JAXA araştırmacılarının çalışmaları, mağaranın derinliklerindeki kayalıklarda buz ve su ihtimalinin bulunduğunu doğruladı.